Dry Needling is een onderdeel van het fysiotherapeutisch handelen en wordt toegepast in aanvulling op de normale fysio- of manueel therapeutische behandeling. Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Bij een blessure worden de naalden direct in het aangedane weefsel geplaatst. Hierdoor worden afvalstoffen afgevoerd, het natuurlijk herstel gestimuleerd en komt het weefsel weer in een normale staat.

Dry needling gebruikt een ‘droge’ (dry) acupunctuurnaald en er wordt dus geen vloeistof in de spier gespoten. Dry needling is gebaseerd op Westerse anatomische en neurofysiologische principes en moet dus niet verward worden met acupunctuur.

Er zijn twee methodes. Als eerste de Canadese methode, waarbij er rustig een naald wordt geplaatst in het aangedane weefsel (“in the bullseye”) en het enige tijd wordt laten werken. Deze methode is zeer geschikt voor pezen, slijmbeurzen en spieraanhechtingen. De andere methode wordt de Australische methode genoemd, waarbij er worden lokale pijnpunten in de spieren (trigger points) geprikt. Hierbij wordt de naald enkele keren bewogen de afvalstoffen beter te verwijderen. Deze methode is bij triggerpoints zeer effectief. In onze praktijk beheersen wij beide behandelmethoden.

Voorbeelden van klachten die met dry needling behandeld kunnen worden:
  • Hielspoor klachten
  • Achillespees ontstekingen
  • Gewrichtskapsel van Schouder en Knie
  • Littekenweefsel na operatie of trauma
  • Fascie behandeling van grote spieren
  • Lokale pijnpunten (triggerpoints) in spieren
  • Spierspanningshoofdpijn